Cod Rutier 2024. Iată pe ce drumuri este obligatorie faza scurtă și află dacă este suficient să fie aprinse doar DRL.
Rolul farurilor este să-i ajute pe șoferi să circule în siguranță pe timpul nopții, chiar și atunci când se află pe un drum iluminat. Mașinile sunt dotate cu trei tipuri de lumini principale, dar folosirea lor se face și în funcție de anumite situații.
Majoritatea mașinilor sunt dotate cu „poziții” sau DRL – Daytime Running Light, faza scurtă sau de întâlnire și fază lungă. Unele mașini mai au, în afară de aceste lumini și proiectoare de ceață.
Anul trecut, Codul Rutier a fost modificat cu privier la folosirea luminilor pe drumurile publice. Potrivit noilor prevederi, șoferii sunt obligați să aprindă farurile pe toate drumurile publice, indiferent că este zi sau că este noapte.
Astfel că, circulația cu luminile aprinse este obligatorie, la ora actuală, pe toate categoriile de drum.
„În circulația pe toate categoriile de drumuri publice conducătorii de autovehicule și tractoare agricole sau forestiere sunt obligați să folosească și în timpul zilei luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă”, se arată în Art. 44, Alin. (2) din Legea 168/2023.
Prin urmare, șoferii sunt obligați să aprindă farurile pe autostrada, pe drum expres, dar și pe drumurile naționale și județene. Mai mult, folosirea farurilor este obligatorie și în localitate, indiferent că este zi sau că este noapte. Dar oare este sufficient să aprinzi doar pozițiile sau trebuie pusă faza scurtă?
Astfel, Codul Rutier specifică faptul că șoferii sunt obligați să aprindă luminile de întâlnire sau luminile pentru circulația diurnă. Nu are, deci, importanță că sunt pornite doar DRL sau mașina are aprinsă faza scurtă. Ceea ce este important este ca cel puțin un set de lumini să fie pornit.
Totodată, Codul Rutier nu oblige la pornirea luminilor de ceață din față, atunci când vizibilitatea este redusă. Doar aprinderea proiectorului-spate este obligatorie într-o astfel de situație, indiferent că este zi sau că este noapte.
De cealaltă parte, șoferii care nu au nici faza scurtă și nici DRL pornite riscă între 4 și 5 puncta de amendă.
„Constituie contravenție și se sancționează cu amenda prevazută în clasa a II-a de sancțiuni […] nerespectarea obligației ce revine conducătorului de motocicletă sau moped de a avea în funcţiune, în timpul zilei, luminile de întâlnire în circulaţia pe drumurile publice;”, stabilește Art. 100 (11) din Codul Rutier.
Așadar, amenda pentru cei care nu aprind nici faza scurtă și nici luminile de zi este cuprinsă între 660 și 825 de lei.
CITEȘTE ȘI: